Stations

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Langstraatspoorlijn kende slechts een hoofdstation en dat was Waalwijk.

Wachtpost 3: Bloemendaalsche Zeedijk: 2.155 km
Sinds 1 november 1886 stopplaats, en op 1 november 1887 wordt naam Zevenbergsche Hoek. In 1889 komt er een abri, en in 1890 wordt er een wachtkamer aan de wachterswoning gebouwd.
In 1900 komt er een goederenspoor met losweg latere jaren kwam er een goederenspoor met losweg waardoor de stopplaats een halte werd. Voor personenvervoer gesloten op 15 mei 1938. Op 20 mei 1951 wordt de naam Zevenbergschen Hoek. Gesloten voor goederenvervoer op 7 februari 1966.

Wachtpost 4

Wachtpost 5:

Wachtpost 6:

Wachtpost 7: Overweg lag gezien vanuit Zhk naast het station Hoge Zwaluwe. Bewaakt: 7.528 km.

Station sinds 1 november 1886. Gesloten voor personenvervoer op 1 augustus 1950, en voor goederenvervoer op 3 juni 1973. De firma Koenig, staalfabriek, wilde zich alleen in Hooge Zwaluwe vestigen als men een verbinding met de Langstraatspoorlijn zou krijgen. Eis werd ingewilligd. Goederenvervoer als contractvervoer naar de firma Koening nog enkele jaren voortgezet. Uiteindelijk is het raccordement opgebroken.

Wachtpost 8:

Wachtpost 9:

Wachtpost 10: Sluizenweg. Bewaakt.
Per 1 november 1886 stopplaats en op 1 juni 1887 wordt naam Made en Drimmelen. In 1889 komt er een stationsgebouw en een goederenspoor (doodspoor) met losweg waardoor op 15 november 1889 de stopplaats een halte wordt.
Open voor goederenvervoer op 1 juli 1889. Gesloten voor personenvervoer op 1 augustus 1950, en voor goederenvervoer op 28 mei 1972.

Wachtpost 11:

Wachtpost 12: Overweg Dongecentrale. Bewaakt.
 

Geertruidenberg:14.836 km.
Station sinds 1 november 1886. Op 1 oktober 1910 wordt naam Geertruidenberg-Raamsdonksveer. Op 8 oktober 1939 wordt naam weer Geertruidenberg. Voor personenvervoer gesloten op 1 augustus 1950. Voor goederenvervoer gesloten op 3 juni 1973. Nadien nog enkele jaren contractvervoer.

Wachtpost 13: Overweg voor spoorbrug. Bewaakt.

Wachtpost 14: Dubbele brugwachterswoning Rdv.
Men had bevloering.

Wachtpost 15: Rijksweg Breda-Gorinchem. Bewaakt: 15.649 km.
Stopplaats sinds 1 november 1886. Op 1 juni 1887 wordt naam Raamsdonksveer. In 1890 wordt een wachtkamer aan de wachterswoning gebouwd. Op 1 oktober 1911 wordt naam Raamsdonksveer-Keizersdijk, en op 8 oktober 1939 wordt naam Raamsdonksveer. Gesloten voor personenvervoer op 1 augustus 1950.

Wachtpost 15A: Omschoorweg

Wachtpost 16: Overweg Ganzenwiel. Bewaakt
 

Wachtpost 17: Nieuwe Weg.
In de Echo las ik dat in oktober 1906 een hond werd doodgereden bij de halte Nieuwe Weg in Raamsdonk. De trein stopte daar niet c.q. het zal wel een wachtpost geweest zijn of nog minder. De Nieuwe Weg vormde jarenlang de verbinding tussen de Bergenstraat en de Kerklaan in Raamsdonk. In de Nieuwe Weg lag een overweg. Deze overweg verviel toen de Maasroute (A59) werd aangelegd. De A59 en de A27 kenden geen kruisingen met de Langstraatspoorlijn. Zo ligt de lijn aanzienlijk hoger dan de A27; bij de A59 werd a niveau gekruist c.q. gelijkvloers. Begin zestiger jaren wist men dus al dat het met de verbinding Gt-Rk nooit meer iets zou worden.

Wachtpost 18: Dorpsstraat. Bewaakt: 18.799 km.

Stopplaats sinds 1 november 1886. Op 1 juni 1887 wordt naam Raamsdonk. Open voor goederenvervoer 1 mei 1889. In 1890 wordt een wachtkamer aan de wachterwoning gebouwd. In 1907 komt er een goederenspoor met een losweg waardoor stopplaats halte wordt. Gesloten voor personenvervoer op 1 augustus 1950, en voor goederenvervoer op 28 mei 1972.

Wachtpost 19: Overweg Stadhoudersdijk
Voor 1947 sprak men volgens Wout Paans van Achtersten Dijk.

Waspik: 21.106 km;.
Station sinds 1 november 1886. Open voor goederen- en reizigersvervoer 1 november 1886. Op 1 juli 1920 wordt naam Waspik-'s-Gravenmoer.
In 1900 wordt het in 1899 uitgebrande station herbouwd. Gesloten voor personenvervoer op 1 augustus 1950, en voor goederenvervoer op 28 mei 1972.

Wachtpost 20: Overweg Spoorstraat-Schoolstraat.Bewaakt.
Parallel aan de spoorlijn loopt de Spoorlaan.

Wachtpost 21: Vrouwkensvaartweg: 22.603 km.
Stopplaats sinds 1 november 1886. Op 1 juni 1887 wordt naam Vrouwkensvaart. Gesloten voor personenvervoer op 4 oktober 1925.
Volgens Wout Paans lag tussen wp 21 en wp 22 een overweg in de Willen van Gendtvaart thans Tolweg genoemd.

Wachtpost 22: Nieuwe Vaart. Bewaakt: 22.603 km.
Stopplaats sinds 1 november 1886. Op 1 juni 1887 wordt naam Capelle-Nieuwevaart. In 1891 geopend als halte met goederenspoor en losweg. In 1893 komt er een stationsgebouw. Gesloten voor personevervoer op 1 augustus 1950, en voor goederenvervoer op 1 juni 1969.

Station Hooge vaart Bewaakt: 25.748 km.
Halte sinds 1 november 1886, en in 1886 wordt naam Kaatsheuvel-Capelle. Open voor goederenvervoer 20 november 1889. Werd in 1891 station, en op 2 oktober 1938 wordt naam Capelle-Vrijhoeve. Gesloten voor personenvervoer op 1 augustus 1950, en voor goederenvervoer op 28 mei 1972.

Wachtpost 23: Overweg Koesteeg
Volgens Theo Roubos betreft het hier de weg langs het SSC-terrein c.q. de Julianalaan.

Wachtpost 24: Sprangse Sloot.
Fam. Klootwijk-Burgel.

Wachtpost 25: Besoyensche Steeg. Bewaakt: 28.571 km.
Open als stopplaats op 1 november 1886, en tevens overstappunt op tramlijn Tilburg-Waalwijk. Gesloten voor reizigersvervoer op 15 mei 1930. Op 15 mei 1931 wordt halte opgeheven. Hier woonde o.a. de fam. van Laarakker.

Wachtpost 26: overweg Kerkpad
Hier woonde de familie Schellekens. Overweg is verbinding tussen Burg. van de Klokkenlaan en de Elzenweg waar het Schoenmuseum te vinden is.

Waalwijk: 29.475 km.
Het enige station op de spoorlijn dat hoofdstation was. Hoofdstation voor reizigers- en goederenvervoer op 1 november 1886. Van 1886-1888 locomotiefdepot. Op 1 juni 1887 wordt naam Waalwijk-Besoijen. Op 8 oktober 1922 wordt naam weer Waalwijk. Gesloten voor personenvervoer op 1 augustus 1950, en voor goederenvervoer op 28 mei 1972.

Wachtpost 27: bewaakt.
Betreft hier overweg Stationsstraat met Antoniusstraat. Mevr. van Oers bediende jarenlang de overweg. Er stond aan de zuidzijde van de lijn een mooie molen. Verderop stond nog een molen. Molens waren van Kemperman. Waar kwamen (op de foto) de rails vandaan welke de Langstraatspoorlijn kruisten? 

Wachtpost 28:
Betreft hier overweg Putstraat met Burg. Smeelelaan.

Wachtpost 28A: overweg Akkersteeg Baardwijk: 31.377 km.
Stopplaats sinds 1 juni 1888. Gesloten voor personenvervoer op 1 mei 1907. Open voor personenvervoer op 1 mei 1909. Op 8 oktober 1922 omgedoopt tot Baardwijksche Steeg. Gesloten voor personenvervoer op 15 mei 1930, en op 15 mei 1931 wordt halte opgeheven.
Aan de noordzijde van deze overweg ligt de Baardwijksestraat en aan de zuidzijde het RKC-complex.

Wachtpost 29:

Wachtpost 30: Baardwijksche Overlaat. Bewaakt: 33.080 km.
Stopplaats sinds 1 juni 1888. Op 1 mei 1909 wordt naam Drunensche Dijk. Gesloten voor personenvervoer op 15 mei 1927.

Wachtpost 31: Elshout: 34.353 km.
Stopplaats sinds 1 juni 1888. Gesloten voor personenvervoer op 1 april 1923.
Fam. de Wit.

Drunen: 35.177 km.
Station sinds 1 juni 1888. Op 3 maart 1891 wordt naam Drunen-Heusden. Open voor goederenvervoer 1 oktober 1888. Gesloten voor personenvervoer op 1 augustus 1950, en voor goederenvervoer op 28 mei 1972.

Wachtpost 32: Overweg Lips Wolfshoek. Bewaakt.
Men kon hier op- en uit de tram stappen. In de tramdienstregeling staat wachtpost 32 vermeld als: Drunen Overweg S.S. Men kon daar uitstappen en vervolgens de S.S. trein op het station Drunen-Heusden nemen. Bewoners o.a. P. Elbers, van der Linden, Meesters
 

Wachtpost 33: Kuikse heide: 36.378 km..
Stopplaats sinds 1 juni 1888. Het was een perron met abri. Geen kaartverkoop. Gesloten voor personenvervoer op 1 mei 1907. Bewoners o.a. P. Pulles.
 

Wachtpost 34: Nieuwkuijk. Kuijksche Hoogt: 37.414 km.
Overweg Kerkstraat Nieuwkuijk bij H. van Baardwijk. Stopplaats sinds 1888. Er was een perron met abri geen kaartverkoop. Naamswijziging op 1 mei 1911. Gesloten voor personenvervoer in 1919.
Tussen 1922 en 1928 is de stopplaats enkele jaren geopend geweest.
 

Wachtpost 35: Overweg van Nieuwkuijk naar Vlijmen. Bewaakt: 38.752 km.

Het betreft hier de jhr. de la Courtstraat. Stopplaats op verzoek van  1 juni 1888 tot 1 mei 1907. Gesloten voor personenvervoer op 1 mei 1907.De voormalige portierswoning van het kasteel Onsenoort deed dienst als haltegebouw. Bewoners waren Thomas Kastelijns, Bergmans en Kievits.

Vlijmen: 39.707 km.
Stations sinds 1 juni 1888. Open voor goederenverkeer op 1 oktober 1888. Van 1888-1896 locomotiefdepot. Gesloten voor personenvervoer op 1 augustus 1950, en voor goederenvervoer op 28 mei 1972.

Wachtpost 36:
Burg. van de Venstraat. Bewoner o.a. J. van der Lee alias Jantje de Stoker.

Wachtpost 37:
Bij de huidige Kennedybrug. Bewoners Schouten, Grietman, Libregts-Meesters.

Wachtpost 38: Heidijk: 40.708 km.
Stopplaats sinds 15 oktober 1890, en gesloten voor personenvervoer op 1 mei 1907.Kup van Lent heeft daar gewoond.

Wachtpost 39: Overweg Deuterensestraat.
 

Den Bosch: 46.234 km.

Begin twintiger jaren wordt de beveiliging versoberd of te wel de afsluitbomen verdwijnen.

In 1922 lezen we:

Per 1 januari 1923 opheffen bewaking bij Meerdijk Besoijen wp26, en bij wp 28 na de Putsteeg en bij de Hoofdsteeg (Hoefsteeg?) Westelijke Liniedijk.

In 1923 lezen we:

Afsluitbomen tussen wp34 en wp35 zullen verwijderd worden.

Afsluitbomen tussen Besoijensche Steeg en station zullen verwijderd worden.

Overweg tussen Putsteeg en Baardwijk. Overweg Baardwijk halte. Overweg tussen halte Baardwijk en overweg bij het afwateringskanaal onbeveiligd.

Afsluitbomen weg bij W. van Gendtvaart, bij Bergmans en achter Hoffman.

Afsluitbomen Vrouwkensvaartweg weg.

Afsluitbomen bij wachtpost 17 weg.

In 1924 lezen we:

Opheffing bewaking Besoijen-Baardwijk.

Afsluitbomen Heidijk weg.

Afsluitbomen bij wp35 Kerksteeg weg

Bewaking Putsteeg vervalt.

Bewaking Omschoorweg opgeheven.

Wachtpost Achterste Dijk opgeheven.

Nieuwe Weg beveiliging weg.

Wachtpost Elshout onbewaakt.

Afsluitbomen bij overweg Heistraat (Vlijmen) weg.

Iets over overwegen van west naar oost:

(wh=wachthuis)

-wh Landekensweg

-halte Bloemendaalse Zeedijk (Zevenbergschen Hoek)

-Poldervliet

-Reevliet

-Lange Reevliet

-Distelweg

-Zoute dijkweg

-kruising Kerkedijk

-kruising Moersche weg

-station Hooge Zwaluwe

-brug na station Hooge Zwaluwe

-Zanddijk weg

-Hartsche weg

-Nieuwe weg

-De Lange Maten

-Zeggeweg

-Sluizenweg

-Brandweg

-overweg Pinksterbloen

-station Gt

-overweg voor brug

-wachtpost 14

-halte Rdv

-overweg Rollfs (De Bossen)

-wachtpost Omschoor

-wachtpost Ganzenwiel

-wachtpost Nieuwe weg

-station Rk

-overweg Stadhoudersdijk

-station Waspik

-wachtpost 21

-overweg Willemkensvaart (Willen van Gendtvaart)

-wachtpost 22 CNV (Nieuwe Vaartscheweg)

-station Kaatsheuvel=Capelle

-de Meerdijk/Sprangse sloot

-Besoijensche Steeg

-overweg bij het Kerkpad

-station Waalwijk (Kloostersteeg)

-overweg Putsteeg

-overweg Akkersteeg (halte Baardwijk)

-de Liniedijk

-Zeedijk halte Drunen

-station Drunen

-kruising Wolgshoek

-Kuikse Heide

-Kuikse Hoogt

-wp 35

-station Vlijmen met kruising Heistraat

-wp 37

-wp 38 Heidijk

-wp 39 Cromvoirt

De de situatie op 31 juli 1950:

Hier wordt de meest recente spoorwegkaart van de N S ingevoegd v.w.b. de Langstraatspoorlijn.

Op deze kaart worden foto's geprojecteerd.

Haltes voor de tramlijn Den Bosch-Heusden:
's-Hertogenbosch
Groot Deuteren
Vlijmen
Nieuwkuik
Drunen (Hoek)
Drunen (Overweg S.S.)
Elshout
Heusden
 

Haltes voor tramlijn Den Bosch-Tilburg:
Drunen (Hoek)
Drunen Raadhuis
Baardwijk
Waalwijk (Markt)
Waalwijk (Haven)
Besoijen
Sprang
Kaatsheuvel van W.
Kaatsheuvel (wissel)
Loon op Zand
Heikant
Tilburg (Veldhoven)
Tilburg (Station)


 Homepage


 
 
Vragen of opmerkingen over deze website kunt u e-mailen aan de webmaster:mailto:j.s.m.van.velthoven@planet.nl